Nawet 100 różnych regulacji narzuca La Liga swoim klubom. Od czcionki na koszulkach meczowych, przez ubiór ochrony i dzieci podających piłki, aż do określenia, jak długo stadionowy spiker może celebrować zdobytą przez gospodarzy bramkę. Są to przepisy bezkompromisowe, które wszystkie drużyny muszą zaakceptować i stosować. Mają one na celu uatrakcyjnienie transmisji i wizerunku ligi w oczach telewidzów.
- Kluby rozumieją, że poprawiając jakość transmisji, zwiększamy naszą wartość, nie chodzi tu wyłącznie o telewizję - mówi Melcior Soler, dyrektor audiowizualny La Liga. - Wrażenia doświadczane poprzez tablet, ogromny ekran, czy w trakcie oglądania meczu w barze muszą być najlepsze - twierdzi.
Soler oczekuje perfekcji w każdym meczu, co stało się już normą w innych ligach Europy.
- W trakcie spisywania tych zasad, podpatrywaliśmy wszystkich: od Premier League, po Ligę Mistrzów i Bundesligę. Te regulacje będą rozwijane, sami już wprowadziliśmy do nich kilka innowacji - przyznał Soler.
Dwa zestawy oświetlenia na każdym stadionie
Oświetlenie obiektu to bardzo ważna sprawa. Z tego też powodu, oprócz zwykle używanego zestawu oświetlenia, każdy klub musi posiadać zestaw zapasowy.
- Włączenie oświetlenia na stadionie zajmuje 20 minut. Nie możemy sobie pozwolić na "blackout" w trakcie meczu, bo pokazujemy go milionom ludzi na całym świecie - mówił Soler.
- Dla przykładu, w zeszłym roku na Anoeta w trakcie meczu wystąpiła usterka elektryczna, ale reakcja była tak szybka, że światło nie zdążyło zgasnąć, a mecz nie musiał być przerywany. W La Corunii jednak zdażyło się, że światło zgasło. Światło zawsze musi być perfekcyjne. Musimy mieć na uwadze, że duża większość meczów odbywa się przy sztucznym świetle. Jeśli stadion nie jest dobrze oświetlony, całość wypada kiepsko - opowiadał.
Idealnie przystrzyżona trawa
Murawa musi być dobrze przygotowana z kilku powodów: Po pierwsze chodzi o zdrowie zawodników, po drugie o dobre warunki do gry, a po trzecie o względy wizualne.
Jak stwierdził Soler: "Murawa jest widoczna przez 90% czasu transmisji - musi być perfekcyjna".
W związku z tym, La Liga zamierza przeprowadzać inspekcje boisk. Murawa na nich może mieć od 20 do 30 milimetrów długości i być przystrzyżona w proste pasy.
75% miejsc zajętych na miejscach widocznych w TV
Ta regulacja uległa pewnemu złagodzeniu. Miejsca widoczne w trakcie transmisji nie muszą już być wypełniane w 75% w trakcie meczów poniedziałkowych i piątkowych oraz przy niesprzyjającej pogodzie. Ideę takiego przepisu Melcior Soler tłumaczy następująco:
- To kwestia socjologiczna. Wszyscy jesteśmy ludźmi. Jeśli widzimy w telewizji stadion, który nie jest nawet w połowie pełny, jest bardziej prawdopodbne, że zmienimy kanał. Chcemy generować zainteresowanie, dlatego ważne, aby fani byli widoczni.
Przemeblowanie na trybunach na potrzeby transmisji
Mecze La Liga pokazywane są przez 15-20 kamer. Są one rozmieszczone po całym stadionie, ale zawsze w konkretnych miejscach.
- Muszą być umieszczone dokładnie tam, gdzie wskazano, nawet jeśli będzie to wymagało przeniesienia kibiców w inne miejsce - tłumaczy Soler.
Celebracja gola trwać może maksymalnie 15 sekund
Spiker pracujący na stadionie może celebrować gola poprzez nagłośnienie nie dłużej, niż przez 15 sekund.
Powtórki na stadionie nie pokażą kontrowersji
Od tego sezonu, na telebimach stadionów La Liga będą wyświetlane powtórki. Jest jednak jeden wyjątek: nie będą tam pokazywane powtórki sytuacji spornych, kontrowersyjnych.
Wszystkie nazwiska i numery na koszulkach w tej samej czcionce
Kluby nie będą już mogły wybrać stylu czcionki, którą wypisane będą na koszulkach numery i nazwiska zawodników.
- Zaczerpnęliśmy to z Premier League. To ważne, bo identyfikuje nas jako rozgrywki - argumentuje Soler.
Kamera taktyczna - koniec z nagrywaniem meczów w wykonaniu sztabów trenerskich
Trenerzy nie będą mogli nagrywać już meczów dla potrzeb późniejszej analizy. Zamiast tego La Liga umieści na stadionach "kamery taktyczne", umiejscowione na środku boiska, które w HD nagrają cały mecz, a sztaby trenerskie już w przerwie będą mogły analizować grę zawodników w pierwszej połowie. Po zakończeniu meczu, dostęp do niego otrzymają wszystkie kluby.
Tylko białe siatki
Koniec z kolorowymi, dedykowanymi barwom klubowym siatkami w bramkach. Wszystkie mają być białe ze względów wizualnych, w celu poprawienia widoczności i ułatwienia oceny, czy piłka wpadła do bramki, czy uderzyła w boczną siatkę.
9 wywiadów na sezon + "video day"
Każdy z klubów musi w trakcie sezonu dostarczyć La Liga 9 wywiadów z piłkarzami na potrzeby ligowych kanałów video.
"Video day" to dzień, który każdy klub musi zaplanować w kalendarzu na udostępnienie piłkarzy na potrzeby nagrania animacji, które później będą wyświetlane przy okazji dnia meczowego.
Wywiad z trenerem 5 minut po końcowym gwizdku
Trenerzy wszystkich drużyn udzielają wywiadu 5 minut po zakończeniu spotkania, tak, aby można było pokazać taką rozmowę w transmisji live.
Kamerzyści na niebiesko, dzieci podające piłki na szaro
Personel stadionowy, ochrona, fotografowie, kamerzyści i dzieci podające piłki muszą nosić dedykowane swojej roli plastrony, w ustalonych kolorach.
Transparenty nie mogą zakrywać reklam
Kibice będą musieli uważać, by transparenty i banery, które zamierzają prezentować nie zasłaniały reklam umieszczonych na stadionie.
Narady drużynowe widoczne w transmisji
Nie jest to obligatoryjne, ale jeśli klub wyrazi na to zgodę, w transmisji pokazane zostaną przed- i pomeczowe narady drużyny w szatni. Mogą być w trakcie nich widoczne loga sponsorów klubu.
Maskotki tylko w rozmiarach "ludzkich"
Również klubowe maskotki muszą przystosować się do nowego porządku. Od teraz muszą one rozmiarem przypominać człowieka, a ubrane mogą być wyłącznie w strój meczowy. Maskotki mogą być widoczne jedynie przed meczem, w przerwie i po zakończeniu spotkania.
Mikrofony z logotypem sponsorów i koniec z reklamowaniem piwa w trakcie konferencji
Mikrofony w trakcie konferencji prasowych mogą być "przystrojone" reklamą sponsora, pod warunkiem, że nie będzie ona większa niż 30x24cm. Na stole obok stać mogą dwie butelki z napojami, ale nie może to być alkohol, ani nawet bezalkoholowe piwo.
Kary za niestosowanie się do regulaminu
Kluby będą oceniane pod względem stosowania nowych regulacji. Za każde uchybienie w tym względzie otrzyma karny punkt, który będzie "kosztował" 1000 euro.
W zeszłym sezonie, najbardziej niepokorny pod tym względem był Real Madryt, podczas, gdy na przeciwnym biegunie znalazły się Alaves i Valencia. Wydaje się, że z czasem kluby coraz bardziej przyporządkowują się do ustalonych przez La Liga zasad.
- Wniosek jest taki, że od sezonu 2016/17, kiedy wprowadziliśmy pierwsze regulacje, ich stosowanie wzrasta z każdym rokiem - podsumował Melcior Soler.
Cel jest jasny:
- Chcemy, by La Liga wzbudzała największe zainteresowanie na świecie i tym samym dogoniła w tym względzie Premier League.