FC Barcelona ogłasza pierwszy w swojej historii NFT: audiowizualne cyfrowe dzieło sztuki odtwarzające legendarne wydarzenie z 22 grudnia 1973 roku, kiedy to Johan Cruyff zdobył kluczową bramkę przeciwko Atlético Madryt, lecąc. Aukcja w Sotheby's, światowym centrum sztuki, luksusu i przedmiotów kolekcjonerskich, zostanie zorganizowana w formie hybrydowej (online-live) i obejmie jedyne w swoim rodzaju animowane wydanie In a Way, Immortal, jak również dodatkowe cztery NFT, z których każdy będzie zawierał jedną klatkę z filmiku.
Wysokiej klasy dzieło, zatytułowane In a Way, Immortal - zainspirowane cytatem Johana Cruyffa - zostało wyprodukowane przez klub we współpracy z BCN Visuals, strategicznym partnerem w dziedzinie innowacji i zarazem cyfrowym superstudiem, które opracowało filmową estetykę NFT. Nabywca tego wyjątkowego dzieła otrzyma również dostęp do szeregu korzyści związanych z FC Barceloną oraz zostanie mianowany Cyfrowym Ambasadorem Barçy. Realizacja projektu była możliwa dzięki zaangażowaniu World of Johan Cruyff.
In a Way, Immortal jest pierwszym NFT w kolekcji dziesięciu prac, które będą prezentowane etapami w ciągu najbliższych miesięcy, a każda z nich przedstawia ikoniczne momenty i postacie FC Barcelony, wzmacniając spuściznę i historyczne dziedzictwo klubu. Kolekcja jest częścią wyraźnego strategicznego zobowiązania klubu do rozwoju technologii i innowacyjności, a w konsekwencji do stworzenia niezapomnianych momentów kulturowych - z przeszłości i teraźniejszości - w celu zarówno edukacji, jak i inspiracji kibiców m.in. z pokolenia millenialsów, xennialsów oraz Z.
Poza kształtowaniem lojalności wśród młodszej publiczności, jednym z celów projektu jest zredefiniowanie NFT poprzez stworzenie wysokiej jakości produktu doświadczanego w postaci filmowej. Przyszły właściciel tego NFT, będzie mógł również korzystać z unikalnych korzyści związanych z klubem, takich jak dostęp do sesji treningowych.
Dalsze informacje związane z aukcją można znaleźć na stronie nft.fcbarcelona.com, w tym odliczanie do otwarcia licytacji online, która rozpoczyna się dzisiaj, 21 lipca, a także link do śledzenia aukcji na żywo odbywającej się 29 lipca.
Ponad 10 000 godzin pracy
Film In a Way, Immortal opowiada o legendarnym golu Johana Cruyffa w poetyckiej animacji w kolorze stopionego złota, stworzonej przez 40-osobowy zespół najbardziej utalentowanych grafików komputerowych (CG) i artystów od efektów wizualnych (VFX) z Hollywood. 40-sekundowemu filmowi towarzyszy oryginalna ścieżka dźwiękowa grana przez 30-osobową orkiestrę, zawierająca prawdziwe odgłosy stadionu Camp Nou i kibiców FC Barcelony.
Hollywoodzki zespół CG i VFX pracował nad wszystkimi aspektami produkcji, od cyfrowej rzeźby Johana Cruyffa do symulacji płynów o złotym kolorze, tekstur i cieniowania, najnowocześniejszych zdjęć i pracy kamery. Produkcja cyfrowej rzeźby wymagała ponad tysiąca godzin pracy, a cała produkcja pochłonęła łącznie ponad 10 000 godzin.
Ekskluzywny dostęp do klubu dla właściciela NFT
Oprócz bycia jedynym właścicielem NFT, Cyfrowy Ambasador Barçy będzie mógł cieszyć się wieloma wyjątkowymi doświadczeniami. FC Barcelona włączy do kontraktu NFT zestaw udogodnień, takich jak Meet & Greets, wizyty w La Masii, hospitality rights (przez minimum pięć lat), prawo do gry na Camp Nou i oficjalne kopnięcie piłki ze środka boiska przed jakimś meczem towarzyskim.
Specjalna aukcja na żywo w Sotheby's
Licytacja In a Way, Immortal będzie otwarta online od dzisiaj, 21 lipca, zanim zostanie zakończona na żywo w Sotheby's w Nowym Jorku 29 lipca. Kupujący będzie miał możliwość zapłaty w kryptowalucie (BTC, ETH, DOT lub USDC) lub w walucie fiat. Link do strony sprzedaży Sotheby's to sothebys.com/en/digital-catalogues/fc-barcelona.
Dla zainteresowanych spoza Nowego Jorku, licytacja online będzie dostępna także podczas aukcji na żywo.
Joan Laporta, prezydent FC Barcelony, w taki sposób skomentował prezentację przez klub NFT:
Barça, z ponad 400 milionami fanów w mediach społecznościowych, stale tworzy nowe sposoby łączenia się z naszymi fanami i wierzymy, że dzięki nowej strategii zw. z NFT znaleźliśmy wyjątkową okazję do dalszego wzrostu i konsolidacji marki Barça. Jesteśmy zachwyceni, że w naszym pierwszym dziele, w pewnym sensie nieśmiertelnym, znalazł się Johan Cruyff, który miał tak wielki wpływ na FC Barcelonę jako klub, ale także na współczesną piłkę nożną w ogóle. Ujęcie tego w tak artystyczny sposób jest wspaniałym sposobem oddania hołdu Johanowi Cruyffowi, temu ikonicznemu momentowi oraz całej spuściźnie i historycznemu dziedzictwu FC Barcelony.
Z kolei Eric Sas, założyciel i szef innowacji BCN Visuals, stwierdził:
NFT zbyt szybko stały się kojarzone z eksplozją popytu na kryptowaluty, ale dzięki In a Way, Immortal przywracamy NFT do sfery sztuki wysokiej. W przeciwieństwie do podstawowego NFT GIF, ten minifilm jest prawdziwym dziełem renesansowej sztuki cyfrowej - prawie kawałkiem marmuru dłuta najbardziej utalentowanych artystów efektów wizualnych w Hollywood. Projekt ten ma na celu stać się nowym punktem odniesienia dla następnej ewolucji NFT, w której nowe cyfrowe dzieła sztuki są zbliżone do arcydzieł z lat ubiegłych.
Michael Bouhanna, wiceprezes Sotheby's, tak skomentował wydarzenie:
Legenda Johana Cruyffa od dziesięcioleci inspiruje pokolenia fanów piłki nożnej. Współpraca z FC Barceloną, jednym z najbardziej znanych klubów piłkarskich na świecie, w celu upamiętnienia jednego z najbardziej niezapomnianych momentów w historii piłki nożnej, to naprawdę ekscytujący moment dla Sotheby's i dla cyfrowych przedmiotów kolekcjonerskich. W sposób jak żaden inny, technologia NFT nie tylko odblokowała nieskończone możliwości dla cyfrowych artystów w zakresie dzielenia się swoimi unikalnymi pracami, ale także umożliwiła światowej klasy klubowi uwiecznienie ikonicznego momentu sportowego na blockchainie.
Jordi Cruyff dodał:
NFT In a Way, Immortal będzie na zawsze związany ze spuścizną mojego ojca. Byłby zafascynowany, gdyby zobaczył, że jedna z jego najpiękniejszych bramek z FC Barceloną stała się inspiracją do stworzenia tego wyjątkowego dzieła sztuki cyfrowej, którym, mamy nadzieję, będziemy się cieszyć, podziwiać i na zawsze pamiętać.
Czym są NFT?
Non-Fungible Tokens (NFT) to unikalne cyfrowe przedmioty, które zrewolucjonizowały sposób, w jaki sztuka cyfrowa i przedmioty kolekcjonerskie mogą być zbierane i sprzedawane. Każdy NFT reprezentuje niewymienną jednostkę danych - NFT są często związane z plikami cyfrowymi, które zawierają np. zdjęcia, filmy lub dźwięk, przechowywane w blockchainie i mogą być sprzedawane i przekazywane. Zapis każdego NFT przechowywanego na blockchainie jest niezmienny, co oznacza, że nie można go zmienić, i po raz pierwszy zapewnia to niepodważalny certyfikat własności przedmiotu cyfrowego.
BCN Visuals
BCN Visuals to firma zajmująca się innowacyjną technologią i superstudio cyfrowe. Ci pionierzy są najbardziej znani z wygrania nagrody dla najlepszej reklamy 2021 w Europie wraz z The Walt Disney Company oraz stworzenia ikonicznej kampanii świątecznej Coca-Coli na Times Square.
Z siedzibami w Barcelonie i Los Angeles, a także biurami w Nowym Jorku i Londynie, BCN Visuals tworzy wciągające treści, które zacierają granicę między reklamą a rozrywką. BCN Visuals wygenerowało miliardy wyświetleń online m.in. dla Netflixa, Diora i Amazona. Założyciele firmy, Eric Sas i Alan Company, znaleźli się na okładce magazynu Forbes w 2021 roku i zostali umieszczeni na liście 100 najbardziej kreatywnych osób oraz top30 w wieku poniżej 30 lat.
Sotheby's
Założona w 1744 roku firma Sotheby's jest światowym liderem w dziedzinie sztuki i luksusu. Sotheby's promuje dostęp do i posiadanie wyjątkowych dzieł sztuki i przedmiotów luksusowych poprzez aukcje i inne kanały zakupu, w tym sprzedaż prywatną, e-commerce i sprzedaż detaliczną. Firma jest wspierana przez wiodącą w branży platformę technologiczną oraz sieć specjalistów w 40 krajach i 70 kategoriach, które obejmują sztukę współczesną, nowoczesną i impresjonistyczną, dzieła sztuki dawnych mistrzów, chińskie dzieła sztuki, biżuterię, zegarki, wina i alkohole, design, a także samochody i nieruchomości do celów kolekcjonerskich. Sotheby's wierzy w transformacyjną moc sztuki i kultury i jest zaangażowany w uczynienie branż, w których działa, bardziej dostępnymi, zrównoważonymi i umożliwiającymi współpracę.
World of Johan Cruyff
World of Johan Cruyff składa hołd życiu i spuściźnie Johana Cruyffa. To miejsce, w którym spotykają się wszystkie organizacje i inicjatywy Johana: Cruyff Institute (edukacja), Cruyff Foundation (działalność charytatywna), Cruyff Football (piłka nożna), Cruyff Classics (moda), Cruyff Library (książki) i Cruyff Management.