FC Barcelona oficjalnie ogłosiła sprzedaż miejsc VIP na Spotify Camp Nou w nowym modelu biznesowym klubu o nazwie Personal Seat License (PSL, Licencja na Miejsca Osobiste). Jak podkreśla klub, model ten „stanowi zmianę paradygmatu w modelu wykorzystywania produktów”, biorąc za punkt odniesienia amerykańskie organizacje sportowe NFL i NBA.
Barça pragnie wyjaśnić w swoim komunikacie prasowym, że „inwestorzy nabywają miejsce VIP, a następnie, jeśli uznają to za stosowne, wprowadzają je na rynek lub sami z nich korzystają. W ten sposób klub zmniejsza ryzyko w procesie komercjalizacji tego typu miejsc, ponieważ dochód jest zapewniony przez cały okres eksploatacji, a inwestorzy płacą: (i) licencję na korzystanie z miejsca przez cały okres obowiązywania umowy w momencie jej rozpoczęcia; oraz (ii) cenę miejsca VIP za sezon”.
Umowa została zawarta na łącznie 475 miejsc w dwóch pakietach z dwoma inwestorami z Bliskiego Wschodu na okres 30 lat. Laporta powiedział we wtorek, że jeden pochodzi z Kataru, a drugi ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, ale nie ujawnił nazw firm. Nie pojawiają się one również w raporcie Komisji Ekonomicznej opublikowanym w czwartek na stronie internetowej FC Barcelony. Klub twierdzi, że „operacje, na prośbę inwestorów, zawierają klauzule poufności mające na celu zachowanie przewagi konkurencyjnej grup inwestorów w sektorze obsługi gości i produktów VIP, co zostało również uwzględnione w innych operacjach finansowych Klubu (takich jak finansowanie Espai Barça)”.
FC Barcelona nalega, podobnie jak Laporta, wyjaśniając „sprawę Olmo”, że „odpowiednia dokumentacja dotycząca tych umów została przekazana La Lidze przed północą 31 grudnia 2024 r.”.
Z drugiej strony wskazuje, że „zyski wygenerowane z przeniesienia eksploatacji tego nowego produktu pozwolą Klubowi udostępnić inwestorom Espai Barça znaczną część kwoty przewidzianej jako zwrot długu Spotify Camp Nou jeszcze przed upływem pierwszej raty płatności przewidzianej w sezonie 2025/26”.
W raporcie Komisji Ekonomicznej wyjaśniono, że „posiadacz licencji ma zagwarantowane korzystanie z niej we wszystkich rozegranych meczach” oraz możliwość „zbycia jej na własny użytek lub poprzez sprzedaż stronie trzeciej za uzyskaną cenę”, przy czym licencjobiorca może wprowadzić ją do obrotu „bezpośrednio własnymi środkami lub opcjonalnie, zwracając się o interwencję klubu, który w takim przypadku otrzymałby udział w cenie”.